tiistai 13. kesäkuuta 2017

WOUTILA -luova yhteisö jossa teen duunia

Vuosi sitten keväällä eräs Katriina Nuutinen etsi porukkaa uuteen luovaan yhteisöön ja yhteinen työtilakin oli jo suunnitelmissa. Olin saman vuoden talvella lopettanut kuvallisen viestinnän opinnot Karelia AMK:ssa ja erittäin pettynyt itseeni. Se oli jo toinen korkeakoulu jonka jätin kesken vailla hyvää syytä.

Halusin kovasti yrittäjäksi, mutten halunnut työskennellä kotonani koska itseni tuntien olisin vain öllinyt päivät sohvalla katsoen Netflixiä. Siispä laitoin Katriinalle viestin jossa kerroin kiinnostuksestani –ja asiat meni niin että nyt olen ollut Woutilalainen jo vuoden ajan.

Mikä Woutila?


Woutila ei ole osuuskunta niin kuin moni luulee. Meitä työskentelee tässä nyt yhdeksän eri tekijää, ja perustamamme yhdistys ylläpitää muun muassa rahaliikennettä, eli vuokranmaksua ja galleria- sekä tapahtumatoimintaa. Nimi tuli siitä että tämä paikka on entinen Voutilaisen sekatavarakauppa ja nyt se on vähän niin kuin ’WOU’ -mielentila.



  • Muotoilija,

  • graafinen- ja websuunnittelija,

  • sirkustaiteilija/runoilija,

  • historian tutkija ja tuleva tohtori,

  • käsikirjoittaja (mm. Salkkarit),

  • opinto-ohjaaja/sisustussuunnittelija,

  • teatteri-ilmaisun ohjaaja,

  • sarjakuvataiteilija

  • …Ja minä.

Mitä minä teen?

Perustin toiminimeni Susu Reittu / SUPR heti starttirahapäätöksen saatuani kesäkuussa 2016. Alkuperäinen liikeidea oli tehdä printtituotteita ja tuoda puutarhatontut kaikkien ihmisten tietoisuuteen ja ineen, siitäkin huolimatta että moni niitä inhoaa ja kammoksuu. Minun pieni vallankumoukseni, Une Petite Révolution. Mutta tonttubisnes ei sitten toiminutkaan niin kuin suunnittelin, oli hurjan vaikea alkaa tehdä tonttuja liukuhihnatyönä.

Siispä keskityin uniikkeihin, käsin muovattuihin näköistonttuihin.


Nyt puutarhatontut ovat väistyneet kuvitustöiden tieltä, joita teen niin yksityisille henkilöille kuin lehdille ja yrityksillekin. Lisäksi teen omista piirroksista kortteja ja julisteita, sekä askartelen koruja ja jääkaappimagneetteja.

Huhtikuussa päätin siirtyä päätoimisesta yrittäjästä sivutoimiseksi, vaikka starttirahaakin olisi ollut vielä jäljellä. Kun on Pakko tehdä TYÖTÄ ja miettiä rahaa, luovuuteni kuihtuu. Nyt elän vapaataiteilijan elämää, lue: osa-aikatyöttömyys iik. Ja mikä hassuinta, nyt kun olen ’vain’ sivutoiminen yrittelijä, on töitä siunaantunut enemmän kuin koko yritykseni lyhyen historian aikana yhteensä!

Loppuun kuvia meidän Woutilasta:





Tekemäni näköiskuvat Meistä <3



Mun pyärä siinä napottaa.




Näkymä oikealle. Työpöytiä jotka jaamme kristillisesti.


Katriinan nurkka



Minun työpisteeni, kuten sotkusta näkkyy.


Katriinan upeeeeee lamppu. Mulla ei ois ikinä varaa tuohon apuuuuva


Keskellä tilaa on kokoustamispöytä

Käpysen tuotteita myynnissä.

Meidän tämän hetken näyttely 'Paperilta Kankaalle' eli Outi Santaniemen kangasprinttejä, on avoinna vielä tämän viikon torstaihin.

Katriina Nuutinen Verhoilupaja

Katriina ja mieheni tekivät yhdessä pari reppua. Siis Katriina suunnitteli ja verhoilijamestari toteutti. Noita on myynnissä täällä Woutilassa ja jokaisesta myydystä repusta menee vitonen nuorten mielenterveystyöhön


Pakko esitellä omakin reppuni, se vähän matkii tuota Katriinan designia mut ei ihan. Mies teki sen mulle joululahjaksi uih!




Tässä minun ja Jussin tuotteita ja sarjakuvataiteilija Sundayn kirja. Toisiksi alimmalla hyllyllä mun originaalipiirroksia




Kerttukortteja. Se oli sairas ja yski, minä käytin sitä röyhkeästi hyväkseni.



Magneetteja



Lisää tekemääni rompetta


little britain


Suosikkikorttini. Ne tietää ketkä on kattonu Little Britainia





Sit vielä kuva minusta ja paidasta jossa minun tekemä räävitön punk-logo

muisk puzz Nyt jatkan hommii :-*

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti